Рекламното позициониране на продукти не е нещо ново за Инстаграм. Даже напротив. Стремежът рекламата да се поднесе ненатрапчиво за потребителя дава прекрасни и най-вече ефикасни резултати. Е, разбира се, ако не гледаме родните географски ширини…
Нека първо направя едно малко разяснение относно цялата схема. Различни брандове и рекламни агенции – от козметика, през стоки за дома, до храни, автомобили и услуги, търсят достатъчно популярни хора с профили в Инстаграм, който да рекламират тактично продуктите им.
Тактично е най-точната дума! Целта на всички е крайният потребител да не бъде подразнен от рекламата и да не се постига ефекта на телевизията – да ти спрат удоволствието, за да ти съобщят гръмко и с клишета, че има ново лекарство против запек.
Няколко съвсем малки примера за успешно рекламно позициониране в т.нар. „истории“ в Инстаграм, които потребителите споделят със своята аудитория
Повечето успешни Инстаграм реклами дори не могат да бъдат разконспирирани като такива.
До голяма степен за целта допринасят и самите рекламиращи инфлуенсъри – достатъчно известни и с широка аудитория хора, чието мнение би повлияло на публиката им. Въпросните подбират рекламодателите спрямо личните си интереси и умело филтрират неподходящите предложени. Тоест, един фитнес инструктор трудно ще рекламира новите бургери в града, ако до преди това е “проповядвал” в Инстаграм-постовете си колко е важно здравословното хранене.
И понеже ние – българите, притежаваме грозния талант да “побългаряваме” всичко по най-неправилния начин, не оставаме по-назад и по този рекламен параграф.
Различни именити личности от поп фолка и клюкарските издания като Азис и Николета Лозанова отдавна рекламират по крещящ начин цигари в профилите си. Техните заклети опоненти, непрестанно ревящи, че чалгата е грозна и хората имат нужда от повече качествена музика и култура, бързо ги догониха.
Бременната Мария Илиева, голямата българска певческа гордост, заради представянето на страната на Евро Визия Поли Генова, актьорите, проповядващи срещу изпростяването на нацията Владо Карамазов и Юлиан Вергов, идолът на тийн поколението у нас Гери Никол, другият идол и отскоро писач на книги Криско и още, и още…
Всички те с готовност и пълна липса на тактичност позиционират кутии с цигари по снимките си в Инстаграм и Фейсбук.
Ефектът е освен тъп, и забележително изкуствен, но явно рекламодателят е доволен.
Посланието също е простичко и то крещи “АЗ ПУША!!!”

Браво Поли, Браво Генова…
Без значение, че половината (се титулуват) певци/певици, без значение, че на актьорите гласът е един от най-важните “инструменти” за работа и се тренира специално, без значение, че цигарите са порокът, за който се знае от години, че носи само и единствено вреди! И по-бърза и болезнена смърт, посредством развитие на какви ли не болести, най-често рак я на белия дроб, я на гласните струни или устната кухина…
Някой може би ще каже “какво толкова, и те са хора и имат нужда да печелят”. Е да, ама какво става, като си готов да печелиш на всяка цена? Къде ти отиват принципите, моралът и най-вече достойнството?
Какво те различава от секс-работниците да речем, които също изпълняват услуги срещу заплащане и не се интересуват кой точно им плаща и за какво, след като прибират парите?
Няма как да не отбележа, че снимката на Мария Илиева с безумно поставената кутия цигари насред масата със суши, е качена на 30 септември 2017 година, малко преди певицата да обяви, че е бременна…

Ако си мислите, че дова е единствената рекламна снимка в профила на Мария, то се лъжете. Там присъстват още много подобни примери, можете да ги разгледате тук – @maria_ilieva_official
Нито пък да пропусна идиотският метод на Юлиан Вергов да си изпълни “таргета” може би към рекламодателя, качвайки на 20 декември м.г. своя лятна снимка, на която е захапал цигара, след като очевидно си почива от колоездене сред природата…
Че за какво ти е чистият въздух и широките бели дробове, ако не палнеш една цигарка!
Гери Никол от своя страна, която е на едва 19 години, изобщо не се притеснява да се търкаля сред кутии цигари по снимките си, но пък тя все пак се старае винаги да докаже, че годините нямат значение за желанието да се изложиш или да заявиш, че искаш да ти барат “дупарата”.
Знам, че ще прозвучи не особено добре, но от Азис, Галена, Николета Лозанова и останалите от тяхната ниша, някак не съм изненадана, че рекламират цигари (както в личните си профили, така и в музикалните си видеа). Така или иначе те никога не са претендирали да правят нещо повече от това да забавляват масите. Цялото им творчество е посветено на задоволяване нуждата на народонаселението “да му отпуснем края”, а песните им да пасват най-добре с отрупана софра и размътени от алкохол глави.
Така че от тях не идва като голяма изненада допълнителното заработване като рекламни лица на тютюневи фабрики и винпроми.

Николета винаги създава впечатлението, че за нея парите не миришат, без значение как са спечелени
Но от тези, които не пропускат да натъртят колко е трудно в България да се прави “качествена” музика и стойностно изкуство, и как винаги отправят по някоя косвена или директна злобна забележка към поп фолка, който развалял младите и т.н., да стоят на същото ниво, е тъжно да се гледа.
Вместо финал ми се иска само да кажа, че от много отдавна и в прекалено много страни, най-вече тия, които все даваме за пример и искаме да стигнем, тютюнопушенето отдавна е спряло да бъде модерно, още по-малко пък признак на някакво бохемство или бунтарство.
То се възприема като вреден и смръдлив лош навик, който става все по-нетолериран и отритван от всички останали.
И ако някой все още тъгува за времената, когато навсякъде можеш да запалиш цигара или пък роптае срещу забраните за тютюнопушенето, то нека си знае, че докато стои вторачен в пепелника, светът го подминава с облекчение и го оставя да тъне в собствената му слабохарактерност и глупост.
Още снимки можете да видите във фейсбук страницата на „Shmatko„, от където са взети и ползваните в материала изображения, както и в официалните профили на споменатите (че и други) лица.